جدید ترین ها

سهم منابع زیر زمینی از آب چقدر هست

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۵۲ ق.ظ

سهم منابع زیر زمینی از تامین آب کشور چقدر است؟

 

منابع آب زیرزمینی چه مقدار هست 

 

تهران- ایرنا- تامین ۵۷ درصد نیاز آبی کشور به منابع زیرزمینی وابسته بوده که سهم آب شرب از این منابع بیشتر است به طوری که ۶۵ درصد مصارف شرب از این منابع و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

چاه، قنات و چشمه مهمترین منابع آب‌های زیرزمینی کشورمان هستند که در مجموع ۷۳۳ هزار و ۴۴۲ حقله/ رشته را شامل می‌شوند،   از این میان ۱۷۳ هزار و ۴۵۲ چشمه و ۴۱ هزار و ۱۱ حلقه قنات تامین آب مورد نیاز بخش های شرب و کشاورزی را انجام می‌کنند.

چاه ها از دیگر منابع زیرزمینی آب هستند به طوری که تا پایان آذرماه  ۴۱۶ هزار و ۱۱۶ حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی، پنجاه هزار و ۳۵۳ حلقه در بخش صنعت و ۵۲ هزار و ۴۹۰ حلقه هم تامین آب شرب را برعهده داشته اند.

تعداد منابع آب زیرزمینی کشور بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو در آذرماه امسال نسبت به آبان‌ماه امسال که ۷۳۳ هزار و ۳۴۱ حلقه/رشته بوده، از رشد یک صدم درصدی برخودار شده است.

تعداد چاه های بخش صنعت و آشامیدنی در آذرماه نسبت به تعداد آن در آبانماه امسال که ۱۰۲ هزار و ۸۴۳ حلقه بوده از رشد یک دهم درصدی برخودار شده است.

تازه ترین گزارش دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد آذرماه امسال تعداد ۸۱ صدور مجوز حفر چاه برای تامین آب (در دشت های آزاد، شهری و روستایی و صنعت و خدمات) صادر شده است که نسبت به آبان‌ماه که ۹۵ مجوز صادر شده بود رشد منفی ۱۵درصدی داشته است.

«قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزارت نیرو پیشتر گفته بود: اکنون کسری این مخازن به بیش از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب رسیده و تداوم آن می‌تواند ایران و ایرانی را به ورطه نابودی بکشاند.

«عبدالله فاضلی فارسانی» سرپرست دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران معتقد است کسری ۱۳۰ میلیارد مترمکعبی آب سفره های زیرزمینی در ۲۰سال اخیر زمینه مهاجرت و حاشیه نشینی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را فراهم کرده و تداوم آن می‌تواند خطرناک باشد.

وی چندی پیش در نشست تخصصی بررسی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در موسسه تحقیقات آب، افزود: مهاجرت و حاشیه نشینی چالش مهمی است که بی توجهی به آن می تواند تهدیدات مهمی برای کشور به همراه داشته باشد.

فاضلی ادامه داد: باید فکری برای احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی کرد، در غیر این صورت نابودی این منابع دور از انتظار نخواهد بود.

منبع :https://www.irna.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۲
alireza corona

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی